Begeleiding en beoordeling
In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) beschrijven we voor elke leerling welke ondersteuning nodig is om goed te kunnen leren en ontwikkelen. De Commissie voor Begeleiding stelt voor elke leerling het ontwikkelingsperspectiefplan vast. Ook volgt de CvB of de leerling zich ook echt ontwikkelt volgens dit plan.
Voor elke nieuwe leerling maken we een OPP dat we jaarlijks met leerlingen en ouders en verzorgers bespreken. Hierin staat wat een leerling kan en wat hij of zij de komende vier jaar kan leren. Daarnaast maken docenten groepsplannen voor hun lessen.
Wat heeft uw kind nodig?
In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. De mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling.
Wat betekent dat voor de lessen?
Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. In de onderwijszorggroepen worden doelen opgesteld samen met de ouders (het LACCS-handelingsplan). De leraar stelt doelen op voor iedere leerroute van de overige zml groepen. Dat kunnen doelen zijn op het gebied van kennis, vaardigheden en sociale ontwikkeling. Samen vormen deze doelen een groepsplan. Daarin staat welke leerlingen in de groep aan dezelfde doelen werken. In het groepsplan staat ook hoe uw kind hoort wat verwacht wordt en hoe dat georganiseerd moet worden. De leraar beschrijft ook met welke middelen en methoden wordt gewerkt.
Waar groeit uw kind naartoe?
Zal uw kind straks zelfstandig kunnen werken? Is een vervolgopleiding mogelijk of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig? Dit noemen we het uitstroomprofiel van de leerling. Voor ieder profiel bieden we een ander leeraanbod.
Hoe doet uw kind het in de praktijk op school?
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van uw kind bij in een digitaal systeem, namelijk Schoolaris, het leerlingvolgsysteem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de behaalde cijfers, maar ook opmerkingen over gedrag en ontwikkeling.
Toetsen
We hebben een systeem van toetsing en evaluatie. Dit gebruiken we om te evalueren of we op schema liggen en of we aanpassingen moeten doen. Hiervoor gebruiken we de toetsen voor speciale leerlingen van Cito, het leerlingvolgsysteem en de leerlingbespreking.