OC Speeltuinkaart

OC Ondersteunende Communicatie

 

Op het schoolplein van so De Wegwijzer hangt op elk plein een speeltuinkaart. De speeltuinkaart maakt het voor leerlingen met een taal- of spraakbeperking beter mogelijk om (mee) te spelen op het schoolplein. 

   

“We zijn vorig jaar gestart met het gebruik van de speeltuinkaart op ons schoolplein en we merken nu al echt verschil”, vertelt Mariska. (de leerkracht groep Klaproos) 

“Er wordt goed gebruik gemaakt van de kaart”. De leerlingen kunnen op die manier beter aangeven wat ze willen doen of waarmee ze willen spelen op het schoolplein aan andere leerlingen en de groepsleiding. Ze kunnen goed helder maken wat ze willen en er ontstaat zo ook meer en betere communicatie tussen de leerling en de groepsleiding”. 

  

Door het aanwijzen van de pictogrammen op de speeltuinkaart laten de leerlingen weten wat ze graag willen doen. Trampolinespringen, schommelen en fietsen zijn enkele activiteiten die terug te vinden zijn op de speeltuinkaart. Aan de hand van de pictogrammen op de kaart kan een leerling laten zien wat hij of zij wil zeggen. De pictogrammen ondersteunen hierbij de gesproken taal. Doordat de groepsleiding modelleert* (voordoen en meedoen) kunnen kinderen afkijken hoe ze iets kunnen aangeven. Door de symbolen spreken we dezelfde taal. Daarbij draagt het bij aan de sociale interactie. 

  

Kortom: “Het vergroot de interactie en de mogelijkheid tot communicatie, doordat de kinderen het aan kunnen wijzen. Leerlingen kijken naar elkaar en leren op die manier ook weer van elkaar.” 

  

Meer informatie over de speeltuinkaart is te vinden op de website van Isaac: isaac-nf.nl/speeltuinkaarten 

 

*Modelleren is aanwijzen en benoemen wat je denkt dat het kind wil zeggen. Zo leert het kind wat de pictogrammen betekenen.